Nauji įrašai

TV žiūrėjimo ikimokykliniame amžiuje ir vykdomosios funkcijos sąsajos: vaikams naudingos tik “nuobod

Vykdomoji funkcija – tai grupė aukštesniojo lygmens pažintinių gebėjimų, tokių kaip gebėjimas kontroliuoti netinkamus impulsus ir gebėjimas perkelti dėmesį tarp skirtingų veiklų, kurie įgalina žmones atlikti prasmingą, į tikslą nukreiptą veiklą. Vaikai, kurių vykdomosios funkcijos gebėjimai geresni, geba geriau kontroliuoti savo elgesį ir emocijas, pasiekia geresnių mokymosi rezultatų, turi geresnius socialinius įgūdžius.

Ohajo valstijos universiteto (JAV) mokslininkai 2013 metais atliko tyrimą, siekdami nustatyti, kaip trejų – šešerių metų vaikų televizijos žiūrėjimo patirtis siejasi su jų vykdomosios funkcijos gebėjimais. Vaikų amžius pasirinktas ne atsitiktinai – ikimokyklinio amžiaus vaikų vykdomoji funkcija vystosi sparčiausiai, o smegenų struktūros tebėra labai plastiškos, todėl bet koks tęstinis poveikis gali turėti ilgalaikių pasekmių. Tyrime dalyvavo 107 ikimokyklinio amžiaus vaikai, kurie atliko vykdomosios funkcijos įvertinimo užduotis, o jų tėvai pateikė informaciją apie savo vaikų televizijos žiūrėjimo trukmę, amžių, kada vaikai pradėjo žiūrėti televiziją bei įprastai žiūrimų programų pobūdį. Pažymėtina, televizijos žiūrėjimas šiame tyrime suprantamas plačiai ir apima filmukus, programas ir kitokią vaizdo medžiagą, demonstruojamą tiek per televizorių, tiek ir kitus įrenginius, pvz., išmaniuosius telefonus ar kompiuterius.

Tyrėjai nustatė, kad kuo daugiau laiko vaikai praleidžia prie TV, tuo prasčiau išvystyta jų vykdomoji funkcija. Blogesni vykdomosios funkcijos gebėjimai buvo ir tų vaikų, kurie TV pradėjo žiūrėti būdami jaunesnio amžiaus. Tačiau ne mažiau svarbu, ką vaikai žiūrėjo: pramoginių laidų ir komercinių animacinių filmukų žiūrėjimas siejosi su prastesne vykdomąja funkcija, tačiau kokybiškų edukacinių programų, transliuojamų per nacionalinę televiziją žiūrėjimas, - su geresniais vykdomosios funkcijos gebėjimais. Įdomu tai, kad komerciniai animaciniai filmukai, kūrėjų pateikiami kaip ugdomieji (pvz., “Smalsutė Dora”) teigiamo efekto vaikų vykdomajai funkcijai neturėjo. Išskirtinę JAV nacionalinio transliuotojo siūlomų edukacinių laidų naudą galima aiškinti tuo, kad įprastai jos būna lėtesnio tempo, be to, jose nėra vaiką blaškančių reklaminių intarpų, todėl maži vaikai gali aktyviai sekti veiksmą, o ne būti tik pasyvūs milžinišku greičiu besikeičiančių vaizdų stebėtojai. Ko gero, svarbu ir tai, kad šios programos vaikams mažiau patrauklios, nei komerciniai veiksmo filmukai, todėl mažėja tikimybė, kad mažieji „paskęs“ ekrane.

Šaltinis: Nathanson, A. I., Alade, F., Sharp, M., Rassmussen, E.E., Christy, K. (2014). The relation between television exposure and executive function among preschoolers. Developmental Psychology, 50(5), 1497-1506.

  • Facebook Social Icon

© 2019 mediavaikai.lt

Address

Institute of Psychology,

Vilnius University,

Universiteto street 9/1,

Vilnius LT-01513

Contacts