TV žiūrėjimo ikimokykliniame amžiuje ir vykdomosios funkcijos sąsajos: vaikams naudingos tik “nuobodžios” edukacinės laidos

2017/08/28

Vykdomoji funkcija – tai grupė aukštesniojo lygmens pažintinių gebėjimų, tokių kaip gebėjimas
kontroliuoti netinkamus impulsus ir gebėjimas perkelti dėmesį tarp skirtingų veiklų, kurie įgalina
žmones atlikti prasmingą, į tikslą nukreiptą veiklą. Vaikai, kurių vykdomosios funkcijos gebėjimai
geresni, geba geriau kontroliuoti savo elgesį ir emocijas, pasiekia geresnių mokymosi rezultatų, turi
geresnius socialinius įgūdžius.

 

Ohajo valstijos universiteto (JAV) mokslininkai 2013 metais atliko tyrimą, siekdami nustatyti, kaip
trejų – šešerių metų vaikų televizijos žiūrėjimo patirtis siejasi su jų vykdomosios funkcijos gebėjimais.
Vaikų amžius pasirinktas ne atsitiktinai – ikimokyklinio amžiaus vaikų vykdomoji funkcija vystosi
sparčiausiai, o smegenų struktūros tebėra labai plastiškos, todėl bet koks tęstinis poveikis gali turėti
ilgalaikių pasekmių. Tyrime dalyvavo 107 ikimokyklinio amžiaus vaikai, kurie atliko vykdomosios
funkcijos įvertinimo užduotis, o jų tėvai pateikė informaciją apie savo vaikų televizijos žiūrėjimo
trukmę, amžių, kada vaikai pradėjo žiūrėti televiziją bei įprastai žiūrimų programų pobūdį.
Pažymėtina, televizijos žiūrėjimas šiame tyrime suprantamas plačiai ir apima filmukus, programas ir
kitokią vaizdo medžiagą, demonstruojamą tiek per televizorių, tiek ir kitus įrenginius, pvz.,
išmaniuosius telefonus ar kompiuterius.

 

Tyrėjai nustatė, kad kuo daugiau laiko vaikai praleidžia prie TV, tuo prasčiau išvystyta jų vykdomoji
funkcija. Blogesni vykdomosios funkcijos gebėjimai buvo ir tų vaikų, kurie TV pradėjo žiūrėti būdami
jaunesnio amžiaus. Tačiau ne mažiau svarbu, ką vaikai žiūrėjo: pramoginių laidų ir komercinių
animacinių filmukų žiūrėjimas siejosi su prastesne vykdomąja funkcija, tačiau kokybiškų edukacinių
programų, transliuojamų per nacionalinę televiziją žiūrėjimas, - su geresniais vykdomosios funkcijos
gebėjimais. Įdomu tai, kad komerciniai animaciniai filmukai, kūrėjų pateikiami kaip ugdomieji (pvz.,
“Smalsutė Dora”) teigiamo efekto vaikų vykdomajai funkcijai neturėjo. Išskirtinę JAV nacionalinio
transliuotojo siūlomų edukacinių laidų naudą galima aiškinti tuo, kad įprastai jos būna lėtesnio tempo, be to, jose nėra vaiką blaškančių reklaminių intarpų, todėl maži vaikai gali aktyviai sekti veiksmą, o ne būti tik pasyvūs milžinišku greičiu besikeičiančių vaizdų stebėtojai. Ko gero, svarbu ir tai, kad šios programos vaikams mažiau patrauklios, nei komerciniai veiksmo filmukai, todėl mažėja tikimybė, kad mažieji „paskęs“ ekrane.

 

Šaltinis: Nathanson, A. I., Alade, F., Sharp, M., Rassmussen, E.E., Christy, K. (2014). The relation
between television exposure and executive function among preschoolers. Developmental Psychology, 50(5), 1497-1506.

Dalintis Facebook
Dalintis Twitter
Please reload

Nauji įrašai
Please reload

  • Facebook Social Icon

© 2019 mediavaikai.lt

Address

Institute of Psychology,

Vilnius University,

Universiteto street 9/1,

Vilnius LT-01513

Contacts