Mažų vaikų ir jų tėvų IT naudojimo sąsajos: obuolys nuo obels netoli rieda?

2017/08/28

Amerikos pediatrų asociacija skelbia kūdikių ir mažų vaikų IT prietaisų naudojimo rekomendacijas,
kuriose tėvams siūloma smarkiai riboti mažųjų prie ekranų praleidžiamą laiką, tačiau specialistai,
dirbantys su šeimomis ir mažais vaikais pastebi, kad šių rekomendacijų dažnai nepaisoma. Tai
skatina mokslininkus tirti ne vien IT poveikį vaikų raidai, bet ir veiksnius, susijusius su
intensyvesniu nei rekomenduojama IT naudojimu vaikystėje.


Šiaurės Vakarų universiteto tyrėjai (JAV) 2013 metais apklausė 2300 kūdikių ir vaikų iki aštuonerių
metų tėvus apie jų vaikų bei jų pačių IT prietaisų (televizoriaus, kompiuterio, išmaniojo telefono ir
planšetės) naudojimą siekdami nustatyti, kiek vaikų IT naudojimo įpročiai susiję su jų tėvų
naudojimo įpročiais bei nuostatomis IT atžvilgiu. Kadangi vaikai mokosi mėgdžiodami
suaugusiuosius, be to, tėvai grindžia savo tėvystės praktikas remdamiesi savo požiūriu į tai, kas jų
vaikams naudinga ir kas - žalinga, tyrėjai prognozavo, kad intensyvesnis vaikų IT naudojimas bus
susijęs su intensyvesniu tėvų IT naudojimu ir palankesniu tėvų požiūriu į IT.

 

Tyrime dalyvavę vaikai buvo suskirstyti į tris amžiaus grupes – iki dvejų metų, nuo dvejų iki
penkerių metų ir nuo šešerių iki aštuonerių metų. Atsižvelgiant į tai, kiek laiko tėvai teigė patys
praleidžiantys naudodamiesi IT įrenginiais, jie priskirti atitinkamo IT įrenginio „mažo intensyvumo
naudojimo“ „vidutinio intensyvumo naudojimo“ ir „intensyvaus naudojimo“ grupei. Tėvai taip pat
suskirstyti į palankiai ir nepalankiai vertinančius IT poveikį vaikų raidai.


Nustatyta, kad sąsajos tarp vaikų ir jų tėvų IT naudojimo priklausė tiek nuo vaikų amžiaus, tiek nuo
IT įrenginio rūšies. Nors visų amžiaus grupių vaikai praleisdavo daugiau laiko prie atitinkamo IT
įrenginio tada, kai daugiau laiko prie to paties įrenginio praleisdavo jų tėvai, sąsajos buvo
stipriausios mažiausių vaikų grupėje. Kūdikiai ir vaikai iki dvejų metų, kurių tėvai priklausė
„intensyvaus naudojimo“ grupei prie televizorių ekranų praleisdavo dvigubai daugiau, o prie
kompiuterių ekranų net penkis kartus daugiau laiko nei „vidutinio intensyvumo naudojimo“ grupei
priskirtų tėvų vaikai! Tėvų požiūris į IT pasirodė esąs ne mažiau reikšmingas: palankiau
technologijas vertinančių tėvų vaikai prie ekranų praleisdavo daugiau laiko, net ir tuomet, kai patys
tėvai nebuvo aktyvūs IT naudotojai.

 

Šaltinis: Lauricella, A., R., Wartella, E., Rideout, V. (2015) Young childrens screen time: The
complex role of parent and child factors. Journal of Applied Developmental Psychology, 36, 11-17.

Dalintis Facebook
Dalintis Twitter
Please reload

Nauji įrašai
Please reload

  • Facebook Social Icon

© 2019 mediavaikai.lt

Address

Institute of Psychology,

Vilnius University,

Universiteto street 9/1,

Vilnius LT-01513

Contacts