Mažų vaikų savireguliacija ir buvimas prie ekranų

2017/08/03

Grupė tyrėjų iš Jungtinių Amerikos Valstijų, Bostono medicinos centro ir Vašingtono universiteto, 2002-2003 m. apklausė beveik 7,5 tūkst. dvimečių tėvus apie mažylių savireguliaciją bei buvimą prie televizoriaus, kompiuterių, planšečių, išmaniųjų telefonų ar kitų prietaisų ekranų. Šie tyrėjai rado, kad kuo vaikai yra mažesnės (prastesnės) savireguliacijos, tuo ilgiau jie būna prie ekranų. Bendrai šiame tyrime dalyvavę dvimečiai, jų tėvų teigimu, prie ekranų per dieną vidutiniškai praleidžia 2,3 valandos. Panašu, kad tiems mažyliams, kurie jau kūdikystėje buvo neramesni, emocingesni, sunkiau užmiegantys ar dažniau prabundantys, jų tėvai leidžia daugiau naudotis įvairiais elektroniniais prietaisais, ilgiau leidžia būti prie ekranų.

 

Šaltinis: Radesky, J.S., Silverstein, M., Zuckerman, B., Christakis, D.A. (2014). Infant Self-Regulation and Early Childhood Media Exposure. Pediatrics, 133: e1172-e1178.

 

Panašų tyrimą atlikome ir Lietuvoje. 2012-2014 metais tyrinėjome mažų vaikų savireguliacijos raidą. Be kitų dalykų, aiškinomės, ar buvimas prie ekranų, kai vaikams buvo dveji ir treji metai, siejasi su jų savireguliacija, kuri buvo įvertinta testavimo būdu, kai vaikams buvo ketveri metai. Įvertinę beveik pusantro šimto vaikų duomenis, radome, kad mažyliai prie ekranų praleidžia vidutiniškai pusantros valandos. Jau tuo metu emocingesni, sunkiau sutelkiantys dėmesį, reiklesni ir verksmingesni dvimečiai bei trimečiai praleisdavo daugiau laiko prie ekranų. Be to, po metų jų savireguliacijos gebėjimai atliekant testo užduotis (ypač gebėjimas išlaukti, susivaldyti, valinga kontrolė) buvo mažesni, nei tų keturmečių, kurie prie ekranų praleisdavo mažiau laiko. Ir mūsų, ir tyrėjų iš Jungtinių Valstijų rezultatai rodo, kad yra abipusė savireguliacijos ir buvimo prie ekranų sąveika. Tai yra, mažesnės savikontrolės vaikus tėvai dažniau “sodina” prie ekranų (nes ir vieni, ir kiti tokių būdu gauna ramybės), tačiau buvimas prie ekranų ne gerina, o tik blogina savikontrolę. Ilgainiui jie tampa dar emocingesni, sunkiau reguliuojantys emocijas, dėmesį bei elgesį. 

 

Šaltiniai: 

 

Jusienė, R., Breidokienė, R., Kalvis, V. (2013). Kiek laiko prie TV ir kompiuterių ekranų praleidžia mažyliai? VU Spectrum, 19 (2): 16-19. http://naujienos.vu.lt/wp-content/uploads/2013/11/Spectrum19.pdf 

Jusienė R. Filmukai tik nuo trejų metų? Mamos žurnalas, 2015, http://mamoszurnalas.lt/filmukai-tik-nuo-3-metu/ 

Jusiene, R., Syrnickyte, A. (2017). Screen time use and self-regulation in young children. Oral presentation at 18th European Conference on Developmental Psychology, Utrecht, Netherlands, 29th August – 1st September. 

 

Tikimės, kad šiuo metu mūsų vykdomame tyrime “Šiuolaikinės informacinės technologijos ir mažų vaikų sveikata”, padėsite patikimai bei pagrįstai atmesti arba patvirtinti šias prielaidas. Šiame tyrime norime apimti ir daugiau galimų savireguliacijos bei buvimo prie ekranų ryšį aiškinančių veiksnių. 

Dalintis Facebook
Dalintis Twitter
Please reload

Nauji įrašai
Please reload

  • Facebook Social Icon

© 2019 mediavaikai.lt

Address

Institute of Psychology,

Vilnius University,

Universiteto street 9/1,

Vilnius LT-01513

Contacts